فواید خوراکی ها

معرفی مواد غذایی سالم ، تضمین سلامت با تغذیه صحیح ، خواص خوراکی

فواید خوراکی ها

معرفی مواد غذایی سالم ، تضمین سلامت با تغذیه صحیح ، خواص خوراکی

ایران؛ سلطان «به»-خواص به

درخت «به»، درخت کوچکی است که در خانواده گل سرخ جای می گیرد. این درخت میوه های درشت و کروی شکل دارد. میوه «به» ابتدا به رنگ سبز است و پس از رسیدن، زردرنگ می شود. میوه نارس آن طعمی گس و قابض دارد اما نوع رسیده اش شیرین، مطبوع و معطر است...
داخل میوه «به» دانه هایی به رنگ قهوه ای یا قهوه ای تیره وجود دارد. این دانه ها منبع بسیار خوبی از موسیلاژ (لعاب) هستند و حدود ۲۲- ۲۰ درصد وزن دانه را لعاب روی آن تشکیل می دهد. جالب است بدانید درخت «به» در نواحی مختلف ایران می روید و مهم ترین نواحی کشت آن گرگان، گیلان و آذربایجان است. «به» در جاهای دیگر دنیا از جمله آفریقا، مرکز اروپا و خاورمیانه نیز کشت و برداشت می شود ولی حدود ۷۵ درصد «به» دنیا، از ایران تامین می شود.
 
 
ادامه مطلب ...

هویج؛ هر چه نارنجی تر، بهتر

تمام سبزی های برگ سبز تیره و رنگی و حتی میوه های زرد و نارنجی منبع غنی بتاکاروتن هستند. هویج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بتاکاروتن مسوول رنگ نارنجی آن محسوب می شود. در ضمن، هرچه بتاکاروتن بیشتر باشد، رنگ هویج نارنجی تر می شود و در نتیجه ارزش غذایی بیشتری برای مصرف کننده اش به همراه خواهد داشت.
نکته دیگر اینکه بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به این ماده مغذی تبدیل می شود. هنگامی که سبزیجات حاوی بتاکاروتن به صورت خام مصرف شوند ضریب جذب ویتامین A کمتر از نصف مدت زمانی خواهد بود که حرارت داده می شود. از طرف دیگر، وقتی که سبزیجات حاوی بتاکاروتن حرارت داده می شود یا به همراه غذایی مانند هویج پلو پخته می شود، ضریب تبدیل به این ویتامین، ۲ برابر مدت زمانی است که به صورت خام مصرف می شوند.

برخی از افراد عادت دارند که برای تهیه غذاها، سبزیجات را بیش از حد حرارت دهند یا اینکه آنها را سرخ کنند در حالی که بهتر است بدانید این روش، باعث تخریب و ضایع شدن مواد مغذی موجود در سبزیجات می شود. اما اگر مدت زمان پخت سبزیجات به میزان کافی باشد باعث تخریب بافت و افت ارزش تغذیه ای آنها نمی شود. فراموش نکنید که سبزیجات نیاز به حرارت زیاد ندارند چراکه به سرعت پخته می شوند. به علاوه هنگامی که سبزیجات را با روغن حرارت می دهید به مساله دریافت کالری مازاد و اضافه وزن نیز باید دقت داشت زیرا به این ترتیب یک سبزی کم کالری به منبع انرژی بدل خواهد شد.

نکته دیگری که حائز اهمیت است خاصیت آنتی اکسیدانی بتاکاروتن است که حفاظت از قلب و عروق یکی از فواید آن به حساب می آید. بنابراین، بهتر است که هویج به صورت خام مصرف شود تا به ویتامین A بیشتری دست یابید. به علاوه اگر آن را به شکل بخارپز مصرف کنید بتاکاروتن بیشتری را جذب خواهید کرد. با توجه به اینکه ممکن است تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق غذاهای روزانه دریافت نکنید، بهتر است که حداقل سبزیجات را به صورت خام یا بخارپز میل کنید تا ضریب جذب بهتری داشته باشند. پس بهترین نحوه پخت هویج و تمامی سبزیجات به صورت بخارپز است و نیازی به حرارت بیشتر نخواهد بود.
 

معرفی گیاه زنجبیل/خواص درمانی زنجبیل

زنجبیل یکی از گیاهان درمانی است که دارای خواص فراوانی می باشد آیا از خواص درمانی این گیاه اطلاع دارید؟


زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از 4000 سال در پخت و پز غذا مصرف شده است.از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است،کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند.ریشه این گیاه در درمان سرگیجه،تعریق،تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود.این گیاه همچنین گلودرد،سردردها،پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت وتب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.
 
ادامه مطلب ...

پاپ کرن و آنتی اکسیدان آن

این متخصصان ادعا کرده‌اند که میان وعده‌هایی مانند ذرت بو داده یا پاپ کرن و بسیاری از غلات صبحانه به اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های مفید و سالم هستند.
به گفته محققان؛ میوه‌ها و سبزی‌ها و مواد خوراکی مانند شکلات،قهوه و چای به لحاظ نقشی که در کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان دارند،شناخته شده هستند چون این مواد حاوی مواد مفیدی موسوم به پلی فنول‌ها هستند اما تاکنون هیچ کس نمی‌دانسته که میان وعده‌های تجاری حاوی دانه‌های غلات سرد و گرم نیز منبع مهم و فراوان این ترکیبات هستند.
 

پلی فنول‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها و سایر گیاهان مانند مغز گردو،برگه‌های چای،انگور و زیتونها یافت می‌شوند.این مواد شیمیایی با عنوان آنتی اکسیدانها شناخته شده هستند که رادیکال‌های آزاد و آسیب رسان را از بدن خارج می‌کنند.رادیکال‌های آزاد مولکولهایی هستند که به سلولها و بافتهای بدن آسیب می‌رسانند. محققان به تازگی دریافته‌اند که یک فنجان پاپ کرن تقریبا به اندازه یک عدد سیب حاوی پلی فنول است و به همین خاطر یک میان وعده سالم به شمار می‌آید. 

۶ گیاه دارویی مفیدبرای لاغر شدن


اگر هنوز از افزایش وزن ناشی از خوردن و خوابیدن های اجباری شکایت دارید و نتوانسته اید از این اضافه وزن رهایی پیدا کنید، می توانید برای لاغر شدن از گزینه های گیاهی کمک بگیرید، اما نکته مهم تر بی خطر بودن این گیاهان و انتخاب صحیح آنها است.
در این مقاله که در سایت تخصصی دیلی لایف به چاپ رسیده فهرست شش گیاه مفید و درعین حال ایمن و بی خطر برای کاهش وزن ارائه شده است که هر فردی برحسب دسترسی های جغرافیایی می تواند در صورت نیاز از مزایای آنها بهره مند شود. این گیاهان عبارتند از:
 

● شش گیاه دارویی مفید برای لاغر شدن
۱) جنسنیگ: این ریشه سخت و محکم و ارزشمند در واقع در بدن حالت تعادل ایجاد می کند، انرژی بدن را افزایش داده و اشتها را کاهش می دهد. ریشه این گیاه در افزایش خلق و بهبود کیفیت خواب موثر است و همچنین نقش مهمی در سالم نگه داشتن وزن بدن دارد.
 
ادامه مطلب ...