فواید خوراکی ها

معرفی مواد غذایی سالم ، تضمین سلامت با تغذیه صحیح ، خواص خوراکی

فواید خوراکی ها

معرفی مواد غذایی سالم ، تضمین سلامت با تغذیه صحیح ، خواص خوراکی

هویج؛ هر چه نارنجی تر، بهتر

تمام سبزی های برگ سبز تیره و رنگی و حتی میوه های زرد و نارنجی منبع غنی بتاکاروتن هستند. هویج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بتاکاروتن مسوول رنگ نارنجی آن محسوب می شود. در ضمن، هرچه بتاکاروتن بیشتر باشد، رنگ هویج نارنجی تر می شود و در نتیجه ارزش غذایی بیشتری برای مصرف کننده اش به همراه خواهد داشت.
نکته دیگر اینکه بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به این ماده مغذی تبدیل می شود. هنگامی که سبزیجات حاوی بتاکاروتن به صورت خام مصرف شوند ضریب جذب ویتامین A کمتر از نصف مدت زمانی خواهد بود که حرارت داده می شود. از طرف دیگر، وقتی که سبزیجات حاوی بتاکاروتن حرارت داده می شود یا به همراه غذایی مانند هویج پلو پخته می شود، ضریب تبدیل به این ویتامین، ۲ برابر مدت زمانی است که به صورت خام مصرف می شوند.

برخی از افراد عادت دارند که برای تهیه غذاها، سبزیجات را بیش از حد حرارت دهند یا اینکه آنها را سرخ کنند در حالی که بهتر است بدانید این روش، باعث تخریب و ضایع شدن مواد مغذی موجود در سبزیجات می شود. اما اگر مدت زمان پخت سبزیجات به میزان کافی باشد باعث تخریب بافت و افت ارزش تغذیه ای آنها نمی شود. فراموش نکنید که سبزیجات نیاز به حرارت زیاد ندارند چراکه به سرعت پخته می شوند. به علاوه هنگامی که سبزیجات را با روغن حرارت می دهید به مساله دریافت کالری مازاد و اضافه وزن نیز باید دقت داشت زیرا به این ترتیب یک سبزی کم کالری به منبع انرژی بدل خواهد شد.

نکته دیگری که حائز اهمیت است خاصیت آنتی اکسیدانی بتاکاروتن است که حفاظت از قلب و عروق یکی از فواید آن به حساب می آید. بنابراین، بهتر است که هویج به صورت خام مصرف شود تا به ویتامین A بیشتری دست یابید. به علاوه اگر آن را به شکل بخارپز مصرف کنید بتاکاروتن بیشتری را جذب خواهید کرد. با توجه به اینکه ممکن است تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق غذاهای روزانه دریافت نکنید، بهتر است که حداقل سبزیجات را به صورت خام یا بخارپز میل کنید تا ضریب جذب بهتری داشته باشند. پس بهترین نحوه پخت هویج و تمامی سبزیجات به صورت بخارپز است و نیازی به حرارت بیشتر نخواهد بود.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.